Molly Sandén bäst ikväll:)

Det var helt rätt låtar till finalen. Jag bara älskade Mollys låt:)Ringde flera ggr på den låten:)

Så slutade deltävling 3

Molly Sandén och Björn Ranellid feat. Sara Li vann folkets hjärta i den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2012 och belönas med en biljett till finalen. Youngblood och Andreas Johnson gick vidare till Andra chansen.

Hela resultatet

Bidragen som gått till final och Andra chansen presenteras utan inbördes ordning.

Final: Björn Ranelid feat. Sara Li – "Mirakel"

Final: Molly Sandén – "Why Am I Crying"

Andra chansen: Youngblood – "Youngblood"

Andra chansen: Andreas Johnson – "Lovelight"

5. Mattias Andréasson – "Förlåt mig"

6. Love Generation – "Just a Little Bit"

7. Carolina Wallin Pérez – "Sanningen"

8. Maria BenHajji – "I mina drömmar"

Ljusen strålar på Molly. Olle Kirchmeier/SVT Ljusen strålar på Molly. Foto: Olle Kirchmeier/SVT Seger pirrueten

Efter den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2012 i Leksand står det klart att det blir Molly Sandén med låten "Why Am I Crying" Björn Ranelid och Sara Li med låten "Mirakel" som går vidare till finalen i Globen den 10 mars.

Vidare till Andra chansen gick Youngblood med låten "Youngblood" och Andreas Johnsson med låten "Lovelight".

Överraskad Björn Ranelid

När Björn Ranelid utropats som en av finalisterna försvann han bort och pratade med sin låtskrivare Fredrik Andersson innan en medarbetare ur produktionen anvisade honom att gå mot scenen. Efter att ha framfört sitt bidrag gick han ut mot publiken innan han ombads återvända till scenen för SVT:s Eftersnack på webben.

På plats med programledare Nisse Edwall var han överraskad över resultatet – men visade samtidigt tävlingsanda.

– Om vi skulle gå till Andra chansen finge jag knappt tro att det var sant. Att vi skulle gå till final fanns inte i min hjärna, säger han.

Låtskrivaren Fredrik Andersson, som tidigare gjort en uppmärksammad låt om Zlatan Ibrahimovic, berättade om hur låten kom till.

– Jag tycker om att göra galna grejer. Jag gjorde Zlatan-låten eftersom jag tycker att Zlatan är cool och det här eftersom jag tycker att Ranelid är cool. Jag visste att vi var utdömda på förhand, säger han.

Molly fruktade känslokaos

Molly Sandén var fylld av känslor direkt efter att ha framfört sin vinnarlåt.

– Det här är helt overkligt, jag är helt borta! Det är tomt i mitt huvud. Den här låten betyder så otroligt mycket för mig, och den står för en period som varit väldigt jobbig, säger hon.

Hon var orolig för att känslorna skulle ta överhanden mitt i direktsändningen.

– Det här är en ny början för mig. Jag har gråtit efter att ha sjungit den på repetitionerna och var lite rädd för det skulle hända i sändningen.

Antal röster

Totalt fick SVT in 390 097 röster och 782 297 kronor samlades in till Radiohjälpen. Det är drygt 100 000 röster färre än i de två första deltävlingarna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0