Operationsdagen!

Okej då ska jag försöka blogga här nu efter min ögonoperation...ni får godta lite stavfel här o där ifall de e så eftersom just nu är det hela lite suddigt o dant:(

Natten innan operationen va jag uppe till kl 02 kanske..va så sjukt nervös o helt enkelt så pigg så ja ville inte sova.
På torsdagen 17 februari asså så klev jag upp kl 8. Jag och Jessica tog tåget typ 9.30. Jag hade inte ätit något innan, vågade inte ifall ja skulle få ont i magen så när vi kom till stan drack vi en varsin smoothie iaf. Satt o snackade på fiket innan de va dags o gå till Cityakuten.

När jag kom dit fick jag komma in på en gång och jag träffade då Britta som va en jättetrevlig ögonsjuksköterska. Hon gick igenom rubbet. Allt från hur operationen och förberedelserna går till och vilka mediciner osv som jag får med mig hem. Det tog väl ca en timme. Hon gjorde oxå en synundersökning. Sen fick jag träffa ögonläkaren (kommer inte ihåg namnet) men han gjorde en extra synundersökning och undersökte pupillerna osv. Sen fick jag göra upp med betalningen innan operationen. Får en saftig faktura på 23 500 sen då....

Men de e det ju värt:)
Jag fick sen träffa Helena som va med under hela laseroperationen. Av henne fick jag en massa ögondroppar och bedövningsdroppar. Fick lägga mig på britsen och ögonläkaren kom in. Han berättade hela tiden vad han skulle göra så de kändes bra:)
Han hade en ögonlockshållare som han satte på och sen rengjorde han ögat o jag fick titta på en grön prick i lasermaskinen och jag kände lukten av bränt. Varje öga tog ca 35 sekunder. Han tog bort översta lagret på ögat som han skrapade åt sidan o sen sköljde han ögat o de va lite läskigt. Efter de va de dags för andra ögat. Hela operationen var smärtfri o jag kände inget förutom när de blev kallt då han sköljde ögat men annars gick de väldigt bra.
När jag satte mig upp blev de suddigt o jag fick ett par solglasögon på mig.
Sen kom Jessica o vi åkte hem. Hon tänkte hänga me hela vägen men ja sa att de gick bra o åka till Fiskis sj. Hon bor ju bara två stationer bort men när jag skulle hoppa av så såg jag knappt nåt!
Var hur jobbigt som helst. Jag måsta ha sett full ut haha!


Dessa mediciner fick jag med mig hem:

Chloromycetin, ögondroppar med antibiotika
Bedövningsdroppar för ögonen
Citodon, för smärta
Diklofenak, smärtstillande och antiinflammatoriskt
Artelac, viscotears, återfuktande ögondroppar
Flunitrazepam, sömntablett
Imovane, sömntablett
Tetrakain-Hydroklorid, Bedövningssalva
Isopto-Maxidex, ögondroppar med kortison.

På kvällen hade jag den värsta smärtan i ögonen. Jag bara skrek och grinade av smärtan. Det var ren outhärdlig smärta o ingen medicin hjälpte. Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv o jag fick många panikattacker eftersom ögonen var svullna eftersom hon hade lagt i pupillförstorande droppar i ögat o sen har dom ju bränt i själva ögat.
Ögonen sved, brände och det stack i ögonen. Dom bara rann och jag kunde inte se ngt. Jag kunde inte ha ngn lampa tänd för då blev de ännu värre. Ville bara att smärtan skulle försvinna just då....



Kommentarer
Postat av: Sandra

Men fyfan va du har gått igenom =/ Jag trodde bara det va en "vanlig" laseroperation som du skulle göra. Alltså att man typ bara lyste i ögonen sen va det bra.. Shit fyfan tycker så synd om dig att du haft så ont =/ Kramar

2011-02-21 @ 17:03:42
URL: http://nyyypan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0