Lårkaka

Efter jag ramlade med cykeln på isen så känner jag knölar under huden där jag fick blåmärket och jag tror att det är en s k lårkaka. I know de låter lite äckligt men de verkar som jag fått en sån:

En lårkaka är en inre blödning

När man får en hård smäll eller tackling mot lårmuskeln brukar man kalla det för en lårkaka. En lårkaka innebär att lårmuskeln fått en inre blödning, en så kallad muskelbristning. Lårkaka får man ofta när man utövar idrotter så som handboll, ishockey, innebandy och andra sporter där man har tuffa närkamper. När det uppstår en blödning i lårmuskeln så startar det samtidigt en inflammationsprocess. Denna process innebär att området runt muskeln där man blivit skadad samlar på sig vatten. Samtidigt släpper inflammationsceller ut olika ämne och det är denna process som gör att vi känner smärta. Ofta svullnar området där man fått lårkakan upp och låret känns stelt och ömt. Ofta tar det 1-2 veckor innan lårkakan läkt. Är blödningen stor kan det dock ta flera veckor och man bör då uppsöka en läkare för kontroll.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0