Stackars Dessi:(

I tisdags slutade jag jobbet kl 21. Kollade på DH och BB och sen gick jag o la mig för jag va rätt trött. Vaknade mitt i natten av att Dessi skulle ut. Hon va jättelös i magen o säkert har hon ätit nå skit ute!! Vet inte hur många ggr jag fick ta ut henne den natten. Fick knappt nån sömn:(Sista promenaden jag tog var kl 5.40 och då märkte jag att de va nå konstigt med bakbenen. Hon visste inte vilket ben hon skulle gå på, såg ut som hon hade ont i båda bakbenen.

Jag vaknade sen kl 9.30 ( jag var ledig igår) av att Dessi gnällde högt i vardagsrummet. När jag skulle gå ut med dom så kunde inte Dessi resa upp bakbenen. Dom vek sig...Fattade inte vad som hänt!

Usch det var så jäkla hemskt o se. När jag kom tillbaka efter promenaden med Hilda så skällde Dessi men hon kunde inte springa till dörren stackarn:(
Jag ringde veterinären omedelbart, Solsidans veterinärklinik. Fick en tid kl 13. Kändes som det var en evighet tills dess. Jag försökte resa Dessi upp men benen bar inte..

När vi väl skulle till tåget måste hon ju försöka gå, och när hon väl kom upp o gick nåt steg så blev det mkt bättre och hon kunde gå rätt bra men hon ville fortfarande inte sitta ner.

Väl hos veterinären gick hon igenom Dessi och hon visade inga tecken på smärta men hon hade sämre rörelse i höger höft. Hon ville inte gärna sträcka ut det benet och när hon väl satte sig ner så ville hon inte belasta den höften.

Hon sa att Dessi hade ett litet blåsljud på hjärtat men det vet jag om sen förra året, hon tyckte även att det var små klumpar i Dessis juver, kanske början på juvertumör, svårt o säga.

Men det här med höften så sa hon att det kan vara en början på artros, då måste man ge lugnande o röntga, det kunde oxå va en fästingsjukdom som legat latent i kroppen som nu har utbrutit o då måste man ta ett blodprov lr så kunde jag få recept på antiinflammatorisk medicin så jag tog det. Medicinen heter Norocarp:

Jag skulle även ge medicin mot diarrée men den hade jag ändå hemma.
Med tanke på Dessis övervikt, hon väger 30,5 kg så måste hon banta, annars dyker det bara upp fler sjukdomssymptom. Jag fick rekommendationer av veterinären så nu har jag beställt hem denna säck:

Fodret är bara 22 % protein så de e perfekt för dalmatiner eftersom dom helst inte ska ha över 23%.
Kostade nästan 800 kr men det är det ju värt. Hon sa att fetma ökar hormonproduceringen vid skendräktighet o Dessi som har en så hemsk skendräktighet varje gång....
Natten till idag så har Dessi oxå varit uppe hela natten o jag har fått sprungit ut med henne flera ggr. Hoppas hon håller sig lugn den här natten!
Inatt har det regnat. Varit ute en stund med hundarna men ska börja jobba kl 13 idag. Imorn är det dubbelpass, 8-12 o 16-21. Jag åker hem emellan o rastar hundarna o så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0