smart kille haha

DAGENS AFTONBLADET:

Man ville begå självmord-genom polisen


Han sa till sambon att han inte ville leva längre.

Så en man i 30-årsåldern beväpnade sig med knivar och gav sig ut i Tyresö.

– Hans plan var att begå självmord med hjälp av polisen, säger Michael Olofsson, stationsbefäl vid Nackapolisen.

Larmet kom klockan 00.50 i natt.

Det var – först – mannen själv som ringde.

– Han sa att han skulle ge sig ut och döda alla poliser, säger Michael Olofsson, stationsbefäl vid Nackapolisen, till Aftonbladet.

”Suicide by cop”

Kort därefter ringde mannens sambo till polisen.

– Hon sa att han hade knivar på sig och att han planerade att göra det som kallas ”suicide by cop”, alltså att han skulle ta självmord med hjälp av polisen, säger Michael Olofsson.

”Skjut mig”

Patruller började genast söka efter mannen och hittade honom runt ettiden i natt på Bollmoravägen i Tyresö.

– Han gick emot poliserna, hade en stor förskärare i varje hand och en tredje kniv på sig. Han viftade med dem och skrek ”skjut mig”. Men poliserna var ju förberedda. De backade undan, pratade med honom och väntade på att han skulle tröttna.

Ovanligt i Sverige

Totalt fanns nio poliser på plats. Efter 20 minuter gav mannen upp.

– Han är gripen nu och vi kommer att höra honom under dagen. Han är misstänkt för hot mot tjänsteman och brott mot knivlagen, och sedan får vi titta på hans psykiska hälsa också, säger Michael Olofsson.

Han berättar att självmord genom polis är en högst ovanlig företeelse.

– Sånt där går ju inte så bra här i Sverige, vi går inte på det. Men det är inte ofta det händer. Under mina 20 år på polisen kan jag räkna den sortens händelser på min ena hand, säger Michael Olofsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0