Valborg suck.....

På Valborg i torsdags var jag bara hemma. Jag släppte in hästarna tidigt och Dessi var livrädd. Hon låg inne och skakade hela kvällen. Tyckte synd om henne:(
I fredags 1 maj så kollade vi på Humorgalan och sen gick Kajsa och jag till stallet för att släppa in hästarna. Vi trodde inte att det skulle vara några raketer dagen efter Valborg men när vi gick förbi grannens hus så small det och en stor rosa raket lyste upp i himlen. Dessi blev jätterädd och drog i kopplet. Jag försökte hålla i henne så hon inte backade ur sig kopplet och när vi var framme i stallet så sprang hon in till sadelkammaren och satte sig i ett hörn och bara skakade. Hästarna var så skrämda så dom vågade inte gå in i stallet och jag som inte är nå hästvan vågade inte gå in i hagen och ta in dom. Annars brukar dom gå in av sig själv men inte den här dagen. Vi visste inte hur vi skulle göra så vi tänkte gå hem med hundarna för att sedan gå tillbaka till stallet för att släppa in hästarna. Men när jag skulle ta Dessi fick jag släpa ut henne. Hon tvärstannade i dörröppningen vid stallet och jag fick bära henne ut. När vi hade gått bara några meter fick Dessi ett anfall. Hon försökte backa sig ur kopplet och när jag försökte hålla i henne och lyfta henne så backade hon ännu mer, svansen mellan benen och öronen bakåt och hon var jättestressad och uppspelt. Grannarna bara fortsatte smälla raketer och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Tankar for genom huvudet och jag skulle bli helt förstörd om Dessi hade backat ur sig kopplet och sprungit iväg. Jag var lika uppspelt som Dessi och orkade inte hålla kvar henne i kopplet. Det var så hemskt att se sin egen hund lida så. Jag sa till Kajsa att hon fick försöka ta med sig hundarna in till stallet igen medan jag sprang hem och hämtade bilen. Jag körde fort till stallet och när jag skulle hämta Dessi var hon i sadelkammaren med Kajsa och Danne. Det gick inte att rubba henne så jag fick bära henne ut till bilen och fick sen gå in till han som har den andra hästen så fick han hjälpa mig in med hästarna.
När jag kom hem var jag så skakis och rädd och jag tänkte hela tiden på vad som hade hänt om Dessi hade rymt. Jag skulle bli helt förkrossad.
Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort detta och jag tycker så synd om Dessi. När vi kom hem la hon sig under databordet och bara skakade med svansen mellan benen.
Dagen efter, i lördags när jag skulle ta ut hundarna på morgonen så gick det ganska bra eftersom jag inte gick samma väg som kvällen innan utan jag gick i skogen men sen när jag tog ut Dessi vid lunchtiden så mindes hon vad som hänt kvällen innan. Jag hann knappt utanför gården förrän hon backade och försökte komma loss. Jag sa inget till henne, jag tittade inte på henne utan hon fick göra sina utbrott och när hon lugnat sig bara gick jag framåt.
Jag fick hålla på så hela dagen fram och tillbaka och hon betedde sig lika varje gång och ju närmare stallet vi kom desto räddare blev hon. Dessi var så under hela lördagen och jag kunde knappt ta ut henne. Varje gång jag skulle ta ut henne så låg hon alltid i något hörn under ett bord och skakade och jag fick alltid dra ut henne. Just då tänkte jag: Kommer hon någonsin över det här?
Det gjorde så ont i mitt hjärta att se henne så här. Hon betyder ju allt för mig och jag vill inte att hon ska behöva vara rädd. Det var igår söndag som hon blev bättre. Men hon var fortfarande lite rädd men det gick lättare att gå med henne i alla fall.





Kajsa åkte hem klockan 14.00 och pappa åkte hem 17.30 och mamma hämtade jag uppe på byn 22.45. Dessi och Danne blev överlyckliga när mamma kom hem och idag är det bara bra med Dessi. Första gången på evigheter som det regnat och det har regnat mycket!
Men det är bara bra med regn just nu men jag ska ju på kryssning på fredag så då vill jag ha finväder:)
Idag har Dessi och jag cyklat 5 km iaf i regnet. Ingen av oss gillade det och det skulle bli regn imorgon också så då blir det nog ingen cykeltur..haha
Jag har gjort klart alla individuella uppgifter i Lindrande vård nu så det känns asskönt!
Mitt teddymarsvin vägde idag 1416 gram och hon går upp i vikt hela tiden och under två dagar har hon bara legat i buren och orkar knappt röra sig så snart borde ungarna födas. Det ska bli jättespännande men jag hoppas hon hinner föda innan jag åker färjan.


Jag kommer aldrig köpa nå raketer eller smällare då jag vet hur många djur som plågas för att vi ska kunna se något fint på himlen. Visst jag tycker att det är jättefint med raketer och jag har alltid tyckt om nyår och så men jag tycker att det känns ju ganska onödigt att smälla raketer när så många djur far illa av det. Och det känns ju jävligt onödigt att göra det dagen efter en "högtidsdag" som tex Valborg. För jag menar när det är Valborg så vet ju alla djurägare att det kommer smällas mycket så då är man liksom förberedd men när det kommer så där oväntat så är det ganska taskigt tycker jag då man liksom bor grannar med varann. Dom kunde väl berättat för oss att dom skulle smälla då så skulle jag inte bli lika arg på dom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0