BABYBOOM I MARSVINSLÅDAN!!!!!

I onsdags den 20 maj kom Stina med en marsvinsunge en hane som ska gå med Elliot eftersom Elliot var tingad men han skulle få bo med två kaniner och jag säljer inte marsvin som ensamdjur så då frågade jag syrran om hon hade nån hane som var liten och då åkte hon hit med en 9 veckors släthårig orange/vit hane. Dom gick jättebra ihop och när jag ringde hon som skulle ha Elliot och jag sa att jag ville att dom skulle säljas tillsammans så gick hon med på det. Dom bodde utanför Los och åkte hit igår 27 maj för att hämta dom. Vi fick 200 kronor.
Samma kväll den 20 maj klockan 23.00 satt Stina vid datorn. Hon hörde mitt teddy pipa och tittade i buren. Förlossningen började! Alla vi tre jag, mamma och Stina stod och tittade och mamman var jättelugn. Vi hjälpte henne lite grann och hon fick 5 friska levande ungar + 1 dödfödd. Hon var jätteduktig och putsade dom noga. Förlossningen gick fort och alla ungarna blev släthåriga med virvel i pannan. Det blev 2 pojkar och 3 flickor. Den svarta och en grå/vit är hanar. De andra är honor. Ungarna är leveransklara vid 5 veckors ålder och går att tinga.
 

Jättesöta marsvinsungar säljes! pict big
Jättesöta marsvinsungar säljes! pict big
Jättesöta marsvinsungar säljes! pict big

Det var jätteroligt att få vara med genom hela förlossningen:)

Den 22 maj i fredags åkte jag till Gävle och shoppade med syrran. När jag kom hem frågade jag om Kajsas teddy hade fått ungar och mamma svarade nej. När jag gick in till marsvinen låg där 4 levande ungar + 1 dödfödd. Så under dagen jag varit borta har hon fixat hela förlossningen själv. Så hon var jätteduktig. Jag skyndade mig att plocka bort den dödfödda och de andra ungarna var fortfarande lite blöta. De blev jättefina teckningar och dom såg helt olik ut jämfört med min kull fast Elliot var pappa til båda kullarna.




Det blev 3 pojkar och en flicka. Flickan är den som har en svart ring runt ögat och en brun ring runt örat.
Alla blev släthår med virvel i pannan. Om någon är intresserad av någon i denna kull så får ni kontakta min syster. Kolla in hennes blogg på : nogg.se/kajza
Så nu har jag 9 marsvinsungar och 5 vuxna. Fast alla marsvin är ju inte mina:)
Jag är så glad att det har gått så ba med kullarna och dom växer, pratar och mår toppen!
Det kommer väl massor med bilder sen när jag fått min kamera. Fick ju hem min andra kamera förra veckan men den funkade inte ens att starta fast den hade fullt laddat batteri... så den fick jag också skicka tillbaka. Nu ska jag beställa en helt annan sort. En Casio Exilim 10,1 megapixlar. Hoppas de funkar bättre men skulle ju gärna vilja haft en kamera när kullarna föddes så det var ju jäkla synd annars kunde man filma förlossningen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0