Sömnbrist och marsvinsungar som fötts:)

I måndags jobbade jag kväll. I onsdags jobbade jag för första gången på UVA, uppvakningsavdelningen. Det var ett riktigt glassjobb. Fanns liksom inget att göra där. Vi jobbade 4 stycken och på morgonen var det väl lite mycket att göra men sen var det heldött. På slutet var vi fyra stycken med en patient så jag och en till fick sluta en timme tidigare. I onsdags jobbade jag natt. Det var väldigt lugnt och jag vaknade halv nio på morgonen men klev upp halv tio då syrran ringde. Sen blev det så varmt ute så jag kunde inte sova något på dagen. Så när jag skulle börja jobba natt så var jag så extremt trött. Det var tur att vi hade det lugnt. Dagen efter igår alltså så skulle jag ta 7.45 bussen och Stina hoppade oxå på den bussen. Jag sov knappt något på bussen och när vi kom till Ljusdal var det så soligt väder. Vi åkte på Granngården och köpte en säck med 10 kilo marsvinspellets och tog en varsin glass. Jag klarade av att köra vägen hem men när jag kom hem var det full huggning. Jag hade inte tid att sova för Stina hade med sig 8 marsvin som skulle badas och det skulle omplaceras marsvin och städa alla burarna. Hon fick inte lägenheten i Gävle så nu ska hon bo här i Järvsö i sommar, får se hur länge det blir. Och då får man ju alla marsvinen på köpet. När vi hade städat och badat alla marsvinen så blev vi så badsugna så vi gick ner till stranden och badade flera gånger. Det var jättehärligt i vattnet.
När Stina och jag kom hem till Järvsö så skulle jag visa henne vad tjock Kajsas marsvin var men när vi tittade i buren var hon inte tjock alls. Vi kollade i boet och där låg det 5 stycken jättesmå marsvinsbebisar. 3 virvel och en släthår och en crested. 3 hanar och 2 honor. Alla svartvita men vissa har lite brunt på sig. Dom är såå söta. Den minsta vägde bara 50 gram så dom måsta ha fötts under natten då jag jobbat. Jag sov inte på hela dagen eller natten utan jag slumrade till vid tvn på kvällen vid 24 tiden så då gick jag och la mej. Vaknade 10 imorse av att Terese ringde så då klev jag upp.


Söta va? Den längst till höger är min favorit. Hon är jättesöt.


Så här stora har hanarna blivit. Dom är fortfarande till salu.



Alla dom hanarna finns kvar + en hona.
Jag hoppas dom får nya hem snart. Vi har nu 7 hanar hemma uppdelade i 2 olika burar inomhus, 10 honor som är utomhus i den stora hundkojan/uteburen, 1 hona som ska föda när som helst och Kelly som har sina fem småttingar i en bur. 
Stina red Ture, grannens häst idag och här är lite bilder:)



Jag duschar av Ture:)


Han är en jättefin men väldigt stor och bred häst och han är jättesnäll. Dom kom upp här på gården och han fick en härlig dusch av mig och morötter och bröd och vatten att dricka. Sen följde vi med till stallet. När vi kom hem packade vi och gick ner till stranden för att bada. Det var soligt/molnigt men blåste mycket idag. Det var 24 grader i vattnet och jättehärligt att bada. 

Jag är bättre i benet och har fått mindre blåmärken. Jag klöste bort sårskorpan idag men jag kommer nog få ett fult ärr där. 
Nu har Stina varit och hämtat pappa på byn. Han ska vara här i helgen och åker hem på måndag. Imorgon ska jag jobba kväll och på söndag jobba morgon så jag kommer sova på sjukhuset. Sen på måndag kommer syrran Terese hit med sin kille och släpet för dom ska packa in lite grejer som dom ska ha:) Dom ska vara här hela dagen och sen på kvällen ska vi gå på MOLÄTAN här i Järvsö på Stenegården. Vi har bara en kilometer dit. Där är det typ som en matfest med ca 20 olika lantbruksföretagare och restauranger från orten som serverar lokalproducerad mat som man får köpa med matkuponger. Jag bara älskar att äta kolbulle, pärgröt med fläsk, pannacottan, ostkaka med saftsås och fler goda rätter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0