29 januari 2009

Igår var det ingen rolig dag. Jag har ju väntat på mina marsvinsungar länge nu och så tittade jag i boet igår morse och där låg det 4 dödfödda ungar. Jag blev lite chockad och det var så hemskt att se för mamman hade tuggat av frambenet på en, ätit upp halva magen på en och så hade hon ätit upp halva halsen och en bit på huvudet på en av dom. Mamma fick ta upp dom skadade ur buren för jag var nära att spy asså. Det såg så jävla vidrigt ut med söndertuggade marsvinsungar.
Jag blir så less att det ska vara så svårt att få ungar. Lika med min lillasyster som hade två honor med ungar och alla dog även mammorna. Jag hade ju en hona i somras också som fick en kull med dödfödda ungar och mamman dog där också. Det är vanligt med komplikationer med marsvinsfödslar och det är jättetråkigt.
Men hon som har pappan till ungarna sa att hon också haft så här men att dom sen har fött jättebra kullar och det har gått bra så jag kunde para henne om en månad cirka.
Men jag tror att dom här ungarna var för tidigt födda för dom var så lite behårade och var nästan kala. Annars kan det vara att förlossningen tar för lång tid och ungarna kvävs.
Men eftersom hon ätit på ungarna så är det ett tecken på att hon mår bra eftersom dom gör så för att få i sig näringen dom förlorat vid födseln.
Ja jag hoppas på att det går bättre nästa gång. Ska få hem några hanar av Stina sen i februari/mars.
Måste berätta att Stinas merinohona fått 2 marsvinsungar. En svart/vit och en trefärgad.

Jag har satt ut en annons igår om min undulathona eftersom hon är ju ensam nu sedan min andra undulat dog. Jag trodde det skulle vara svårt att få henne såld men jag fick napp direkt. En tjej som bor i Järvsö som har många andra undulater också:) så det blir ju jättekul för min "Olivia". Ska ringa i eftermiddag så kan jag ju lämna av henne:)
Någonting bra som händer här hemma iaf.
Idag kommer min nya mobiltelefon också så nu blir  det nytt telefonnummer så ni som har mitt gamla: RADERA DET!
Idag är jag bara hemma. Mamma e på datakurs i Ljusdal nu. Har nyss tagit en dusch och ska plugga nu.


Kommentarer
Postat av: Terra

Smsa mej ditt nya nummer syrran!!!

2009-01-29 @ 19:41:11
URL: http://www.nogg.se/svedberg
Postat av: Anonym

Smsa mej ditt nya nummer syrran!!!

2009-01-29 @ 19:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0