Hudiksvall idag!

Imorse klev jag upp kl 9. Skulle egentligen upp kl 8.30 men försov mig. Bussen till Hudik gick 10.15. Jag mötte upp syrran i Hudik och vi gick runt på stan och shoppade lite:) Till Dessi köpte jag en ny, jättesöt matskål och en leksak och till mig själv köpte jag underkläder, en vit halsduk och tre par vantar. Sen köpte jag julklappar till familjen. I Hudik träffade jag Ingela som var en jobbarkompis från McDonald´s och så träffade jag en gammal klasskompis från 9:an Pernilla. Hon hade redan två barn, den äldsta var 5 år och hon är lika gammal som mig,
22 år. Jag skulle inte kunna tänka mig att jag skulle haft en 5-åring och vara en tvåbarnsmamma idag.
Vissa börjar tidigt med familjelivet. 

Jag tog 17.20 bussen hem till Ljusdal och Dessi blev så glad att se mig:) Hon blev väldigt lycklig över leksaken:)Alltid uppskattat.

Jag har börjat bli förkyld nu oxå. Det började igår och jag har ont i halsen, är snorig och nyser och känner mig trött och hängig:(Typiskt att man ska vara förkyld på självaste julaftonen:(


Är det någon som har nå tips om hur man hjälper en skott/raketrädd hund?
Det började i förrgår kväll. Dessi hörde när dom lastade timmerstockar nere vid järnvägsstationen men hon trodde ju att det var nå bomber lr nåt så hon drog svansen mellan benen och sprang hemåt med mig i snöret efter.... Hon hann ju iaf kissa. Igår var hon ju rädd hela dagen men när jag skulle gå sista svängen vid 24 tiden så fick jag knappt henne ur lägenheten. Hon sprang till badrummet och skakade. Jag fick försöka dra ut henne utan att prata eller skapa ögonkontakt med henne. Jag kom så långt som till trappuppgången...Där stod vi i typ en kvart tills jag fick gå in och byta koppel. Men jag var bestämd och till slut kom hon ut!

Nu ikväll när jag var ut med henne var hon oxå väldigt uppmärksam på ljud och minsta lilla så försökte hon backa ur sig kopplet.
Jag har undrat varför hon blivit så här. När hon var yngre var jag med henne på skotträning i Ljusdal och det gick bra men sen vet jag inte vad som hände. Danne och Hilda som hon bodde med tidigare är inte skotträdda så hon kan inte ha blivit påverkade av dom, jag har inte tyckt synd om henne eller pratat med henne när hon varit rädd, jag har låtsas som inget har hänt. Sen kom jag på en sak! Detta kanske inte gäller Dessi och hennes mamma men det kan ju ha nånting med de att göra. Jag läste en artikel om orsaker till varför din hund kan vara skotträdd och detta var en av orsakerna:

"Valparnas upplevelser av tikens reaktion på ljud och starkt ljus. Tänk er att en valpkull är fyra – fem veckor gamla vid nyårsafton och att tiken är rädd för skott/fyrverkeri. Tiken bor i ett område där det hörs att nyåret nalkas, den rädsla som tiken känner i samband med fyrverkeriet präglar troligen valpens kommande reaktion för skott/starka ljud och ljussken. Valparna läser in tikens alla reaktioner både positiva och negativa under deras gemensamma tid."

Jag bara säger det att Dessi är ju faktiskt född den 4 december och hon var nog nästan precis 4 veckor när nyårsaftonen kom. Jag kommer nog aldrig mer köpa en hund som upplevt nyåret under den yngsta valptiden. Det kan ju faktiskt påverka valparna. Det har jag aldrig tänkt på förrän jag läste denna artikel av en hundpsykolog.


Nu har klockan hunnit blivit 00.10 och det är nu den 20 december och man får tända det fjärde ljuset på adventsljusstaken och nu är det bara 4 dagar kvar till julafton! JIPPI!:) Den dagen är efterlängtad:)


Kommentarer
Postat av: Stina

Fiin ljussstake!

2009-12-20 @ 13:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0