Bussolyckan på Södermalmstorg!

Usch va hemskt det som hänt med bussolyckan på Södermalmstorg. En barnvagn med en 17 månaders pojke var ju under bussen men han klarade sig mirakulöst!

Busschaufförens egna ord: Jag hade inte ens foten på någon pedal

Chauffören i den skenande bussen har en helt annan bild av olyckan än polisen.

– Jag släppte handbromsen och då bara började det låta om bussen och motorn rusade, säger hon till Aftonbladet.

– Jag hade inte ens foten på någon pedal.

Efter den dramatiska olyckan vid Slussen i lördags var polisens huvudteori att den mänskliga faktorn låg bakom:

Att chauffören tagit fel på broms- och gaspedal.

– Helt enkelt för att det är den enda rimliga förklaringen, sa en poliskälla till Aftonbladet.

Nosen mot trappan

Den kvinnliga chauffören är i övre medelåldern och har kört buss i tretton år. Strax efter lunchtid i lördags hoppade hon in i bussen som hennes kollega parkerat i busslingan vid Södermalmstorg. På grund av Stockholm maraton stod ett flertal bussar uppställda på rad, med olycksbussen i täten.

– Jag hade nosen precis mot trappan. Sedan gör jag som jag alltid gör när jag går in i bussen, säger chauffören.

– Jag släppte handbromsen och då bara började det låta om bussen och motorn rusade. Jag hade inte ens foten på någon pedal.

Hon beskriver hur bussen gjorde ett jätteryck och började rulla utför trappan.

– Jag bara koncentrerade mig på att ha foten på bromsen.

”En krigsscen”

Men då hade det 14 ton tunga fordonet redan börjat skena utför trappan, ner mot torget – omöjligt att få stopp på. Människorna i trappan hann aldrig reagera. De slungades i väg av kraften när de träffades bakifrån.

Den kvinnliga chauffören var i går fortfarande mycket tagen av den dramatiska olyckan. Hon väljer därför att lämna resten av sin berättelse genom sin dotter Iona Algra.

– Jag ser bara hur jag mejar ner människor framför mig. Jag tror att de ligger döda, säger chauffören genom sin dotter.

Vittnen på plats beskriver det som en krigsscen.

– De låg här överallt. Skadade och chockade. Jag minns bara skriken. De var desperata. Rakt ut, ren ångest och smärta. Jag kan inte få dem ur mitt huvud, säger vittnet Mikael Larsson.

En barnvagn med en 17 månaders pojke släpades med och hamnade under fordonet – mitt mellan hjulparen.

Själv satt chauffören kvar vid ratten.

– Jag var helt apatisk. Det var en kollega som gick in i bussen och gjorde anrop till centralen, säger hon via dottern Iona Algra.

”En mardröm”

Chauffören är förtvivlad över det inträffade. Och chockad över att det kunde ske.

– Det här är det värsta som kunde hända – att köra in i en folkhop. Det är en mardröm. Ett skräckscenario som man inte vill vara med om.

En av polisens teorier är att chauffören tagit fel på gas och broms. Kan det ha gått till så?

– Nej, det går inte. Hon är en så pass rutinerad busschaufför, säger dottern Iona Algra.

I går besökte flera kollegor chauffören för att ge henne sitt stöd. Hon har även erbjudits psykologhjälp av bussbolaget.
SKRÄCKSCENARIO Den kvinnliga busschauffören är mycket tagen av olyckan som inträffade vid Slussen i Stockholm i lördags. ”Jag ser bara hur jag mejar ner människor framför mig. Jag tror att de ligger döda”, säger chauffören genom sin dotter.
Så jävla töntigt av SL att vägra erkänna att dom kör med 15 år gamla bussar o att bromsarna va trasiga! Istället försöker dom skylla på en massa andra saker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0