ETT RENRASIGT HELVETE!!!

Jag missade detta program som sändes i söndags på svt2. Det går repris nu på fredag 3 april på kunskapskanalen och jag bara måste se programmet. Jag tittade en stund på svtreplay men det gick så segt. Jag tycker det är jättehemskt att se alla dessa raser som lider varje dag. Jag trodde inte att Cavalieren hade så stora hälsoproblem och jag skulle aldrig kunna skaffa en så sjuk hund. Man betalar ju flera tusen kronor för en hund som föds sjuk.
Det finns så många raser som är sjuka och det är hemskt att se.
Uppfödare och kennelklubbar är ingen idé att man rådfrågar när man går i valpköpartankar. Det enda dom vill är ju att sälja, inte att annonsera hur många sjukdomar just denna ras har.
Jag själv har ju en dalmatiner och det tycker jag är en frisk ras då Dessi aldrig har behövt åkt till veterinären för något allvarligt. Men visst har dom också rasdefekt som exempel dövhet vid födseln.
Visst har min mamma en av de mest extrema hundraserna som är en Engelsk Bulldogg men det är ju hennes val och inte mitt. Men man tycker ju synd om såna raser då man lever med en sån och ser honom varje dag.
Man ser hur svårt dom har att andas, kan inte föda sina egna valpar och har svårt att äta. Om man hade fått mer upplysning av uppfödaren hur många sjukdomar det finns hos en Engelsk Bulldogg kanske inte ens min mamma hade köpt en. Man måste ju vara väldigt noga med att höra sig för innan och läsa på.
Som sagt en uppfödare får ju en hel del tusenlappar för en sån ras och klart dom vill sälja.
Jag rekommenderar alla att titta på denna film.
Och visst detta är en film från Storbritannien men vi i Sverige har det minst lika tycker jag.


Information om dokumentären:

Ett renrasigt helvete

DOKUMENT UTIFRÅN Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort. Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion.

Korta ansikten, skrynklig hud, knorrar på svansen och dvärgväxt är utseenden hos hundraser som medvetet avlas fram som ett ideal. Och trots att framavlandet av dessa egenskaper leder till genetiska hälsoproblem och innebär livslångt lidande har de fastställts som rasernas standardegenskaper av kennelklubbarna.

Vissa uppfödare väljer att medvetet avla fram överdrivna egenskaper, allt i jakten på prisrosetterna som delas ut på de prestigefyllda hundutställningarna.

I filmen får vi bl.a. se en Cavalier King Charles Spaniel som vinner ett pris på en tävling. Hunden lider av syringomyelia - ett plågsamt neurologiskt tillstånd som uppstår när skallen är för liten för hundens hjärna.

Vi får också se boxrar som lider av epilepsi, mopsar med andningssvårigheter och bulldogar som inte kan para sig, bära valpar eller föda dem utan hjälp från veterinär.

Mopsen George, son till en champion, lider av en rad ärftliga åkommor, bl.a. sned ryggrad och andningssvårigheter. Foto: BBC
Mopsen George, son till en champion, lider av en rad ärftliga åkommor, bl.a. sned ryggrad och andningssvårigheter. 
I jakten på det korrekta utseendet paras hundar systematiskt med nära släktingar. En undersökning utförd på Imperial College i London visar att mopsarna i Storbritannien är så inavlade och nära släkt med varandra att trots att det finns 10 000 mopsar motsvarar de bara 50 klart avgränsade individer.

Filmen vållade en enorm debatt i Storbritannien när den sändes där. Den brittiska kennelklubben mötte en våg av kritik och flera sponsorer drog sig ur Storbritanniens mest prestigefyllda hundutställning, Crufts, som arrangeras av landets kennelklubb.

Till en början förnekade den brittiska kennelklubben att riktad avel skulle leda till hälsoproblem för hundarna. Men den hårda kritiken tvingade klubben senare att revidera sina standarder för de olika rasernas utseende och egenskaper.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

2009-04-02 @ 01:17:46
Postat av: Kajsa

Nice, den ska jag se! Men nu måste ja sova! :) Ring mig imorn kväll, blir ensam hemma för henke ska hem och besikta bilen!hehe

2009-04-02 @ 01:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0